Od 1 stycznia 2018 roku został na mnie – mam biuro księgowe - nałożony obowiązek przesyłania zestawień w postaci jednolitego pliku kontrolnego każdej prowadzonej przez moje biuro firmy. Wypełnienie jakiegoś jednego papierka miesięcznie osobie prywatnej nie sprawi istotnej różnicy, ale w biurach księgowych przemnożone przez liczbę obsługiwanych firm to masa dodatkowej pracy. Jako średnie biuro będę musiała zatrudnić dodatkowe 3 osoby. Co z tego, że ktoś znajdzie u mnie pracę, skoro moi klienci będą musieli za nią zapłacić?
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, 15 stycznia 2018
Jednolity plik kontrolny i związane z koniecznością jego składania obowiązki, z pewnością stanowić będą wyzwanie dla dużej części mikrofirm, czy też obsługujących je biur księgowych. Doświadczenia wynikające z dotychczasowego stosowania tego narzędzia wskazują jednak, że ostatecznie może ono pozytywnie wpływać na uszczelnienie systemu podatkowego, jak i uprościć proces kontroli podatkowej.