W poznańskiej farze, 8 maja o godzinie 17:00, zabrzmi „Dies adest celebris” – XIII wieczne rymowane oficjum. „Historia Sancti Stanislai” jest szczególną, średniowieczna odmianą liturgii godzin, w której poszczególne antyfony i responsoria składające się na nieszpory, układają się w kolejne zwrotki poematu o życiu, śmierci, i cudach św. Stanisława. Ten średniowieczny utwór jest nie tylko zabytkowym dziełem historycznym, z jego piękna, mądrości można i należy korzystać także dzisiaj – 770 lat po jego powstaniu, to także przykład i świadectwo bogactwa tradycyjnej katolickiej liturgii.
Fundacja św. Benedykta pragnie podtrzymywać tradycję odprawiania łacińskich nieszporów o świętym patronie Polski – i zaprasza wszystkich zainteresowanych, w tym także muzyków pragnących dołączyć do zespołu, do poznańskiej Fary.
Link do wydarzenia: Gaude mater Polonia! // tradycyjne nieszpory o św. Stanisławie w Poznaniu | Facebook
„Dies adest celebris” było przez kilkaset lat bardzo popularne w całej Polsce, bowiem Polacy dumni ze swojego świętego – Stanisława ze Szczepanowa, z dumą również pielęgnowali przez pokolenia pamięć o nim.
To właśnie z tego oficjum pochodzi hymn „Gaude mater Polonia” – „Raduj się Matko-Polsko”, który uważany jest za pierwszy średniowieczny odpowiednik hymnu Polski. Według tradycji autorem “Dies adest celebris” był dominikanin, bł. Wincenty z Kielczy, który prawdopodobnie uczestniczył w procesie kanonizacyjnym.
/źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/profile.php?id=100068142738919/
Wstawiennictwu św. Stanisława przypisywano wyjście Królestwa Polskiego z nocy rozbicia dzielnicowego. W trudnych dla kraju czasach postać biskupa-męczennika posłużyła za symbol wspomagający dzieło zjednoczenia.
Proces kanonizacyjny Stanisława ze Szczepanowa został zapoczątkowany przez wysłanie do Rzymu żywotów św. Stanisława autorstwa Wincentego z Kielczy. Dzieło zawierało historię cudownego zrośnięcia się ciała świętego, porąbanego przez królewskich siepaczy, która zapowiadać miała ponowne zrośnięcia się Polski podzielonej między dzielnicowych książąt.
Cudowna historia zawarta również w hymnie "Gaude Mater Polonia" – skomponowanym na melodię chorału gregoriańskiego "O salutaris Hostia" – zawierała odniesienia do stołecznej roli Krakowa, a sam tytuł pieśni – "Raduj się Matko-Polsko", w czasach rozbicia dzielnicowego wyraźnie wskazywał na cel, jakim było zjednoczenie Polski. Prawykonanie pieśni miało miejsce 8 maja 1254, przy okazji uroczystości kanonizacyjnych, a od tego czasu św. Stanisław stał się naczelnym patronem królestwa i w takim charakterze znalazł się także w późniejszym hymnie – Bogurodzicy.
Pragnący uczcić Patrona Polski poznańscy kantorzy tradycyjnej liturgii łacińskiej wraz z Janem Krynickim – muzykiem, lutnistą, odnaleźli skany z oryginalnych ksiąg średniowiecznych i odczytali zapisane w nich melodie. Dzięki nim możemy dzisiaj na nowo odkrywać te wzniosłe i ważne momenty naszej historii.
Więcej o działalności Fundacji Świętego Benedykta można się dowiedzieć na stronach:
Fundacja Świętego Benedykta | Facebook
Zdjęcie główne autorstwa Diego Delso, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35701444