Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej to organizacja pożytku publicznego istniejąca od 2002 roku. Choć jego siedziba znajduje się w Krakowie, działa na terenie całego kraju. Do zadań stowarzyszenia należy: pomoc osobom niepełnosprawnym z dysfunkcjami emocjonalnymi i intelektualnymi oraz ich rodzinom, promowanie wiedzy o ideach i zasadach terapii behawioralnej poprzez prowadzenie szkoleń, seminariów i konferencji oraz opieka nad terapeutami, nauczycielami czy rodzicami zajmującymi się pomocą osobom niepełnosprawnym. W ciągu tych osiemnastu lat aktywności stowarzyszenie rozwinęło się na wielu płaszczyznach i osiągnęło wiele sukcesów. Do najważniejszych należy między innymi uzyskanie statusu członka afiliowanego Association for Behavior Analysis International – amerykańskiej organizacji zajmującej się popularyzowaniem terapii behawioralnej.
Stowarzyszenie zainicjowało budowę wielu ośrodków terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi w różnych częściach Polski; powstało też Ambulatorium Terapii Behawioralnej, gdzie odbywają się konsultacje diagnostyczne, instruktażowe i terapeutyczne, z którego skorzystało już ponad 4000 dzieci, a także Zespół Interwencji Kryzysowej, w ramach którego oferowana jest krótkotrwała i intensywna pomoc.
W 2010 roku we współpracy z Polskim Towarzystwem Psychologii Behawioralnej została również opracowana Polska Licencja Terapeuty Behawioralnego.
Stowarzyszenie współpracuje z wieloma uczelniami, takimi jak Uniwersytet Jagielloński, SWPS czy Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie. Jednak jednym z najważniejszych osiągnięć jest założenie i prowadzenie Niepublicznych Szkół UMIEM, na które składają się obecnie dwie placówki: Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna i Szkoła Przysposabiająca do Pracy. Podobnie jak w innych ośrodkach prowadzonych przez PSTB, w szkołach leczenie prowadzone jest kompleksową metodą terapii ABA (Applied Behavior Analysis; Stosowana Analiza Zachowania), opierającej się przede wszystkim na zindywidualizowanym pobudzeniu motywacji ucznia do współpracy z nauczycielem poprzez nagradzanie.
Aby usprawnić działanie procesu terapeutycznego, zaprojektowany został system informatyczny o akronimie SYSABA (SYStem for Applied Behavioral Analysis), który wspomaga przebieg dokumentowania terapii oraz stanowi bazę danych o przebiegu choroby uczniów i pacjentów korzystających z terapii behawioralnej. Ze względu na nieograniczony potencjał badawczy w zakresie nauk o uczeniu system ten jest przełomowy.
Wszystkie zajęcia terapeutyczne realizowane są w ramach projektu „Zespoły Zmiany Jakości Życia”, który stanowi kompleksowy i interdyscyplinarny systemem oddziaływań mających na celu poprawę funkcjonowania pacjentów.
Ponadto w ramach działalności stowarzyszenia powstała oferta systemu szkoleń w zakresie zaburzeń rozwojowych oraz stosowania terapii, z której co roku korzysta około 850 osób. Obecnie, oferowane są szkolenia online. W najbliższym czasie odbędą się zajęcia pod tytułem „Jak terapeuta behawioralny może pracować z Rodziną Ucznia online?” oraz „Bardzo Późna Interwencja Behawioralna – czyli kiedy z zachowaniami trudnymi i umiejętnościami jest już bardzo źle” Została również uruchomiona strona internetowa https://karetka.online czyli konsultacje online dla rodziców, nauczycieli i wszystkich, którzy chcą poznać techniki behawioralne.
***
Więcej o działalności Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej można się dowiedzieć na stronach: