Korporacje akademickie są stowarzyszeniami studentów oraz absolwentów uczelni wyższych. Ich zewnętrznymi oznakami są zazwyczaj czapka (tzw. dekiel), szarfa (tzw. banda) oraz monogram (tzw. cyrkiel). Dekle i bandy noszą zazwyczaj trzy barwy (niem. Couleur). Barwy, posiadające określoną symbolikę, identyfikują daną korporację. Każda korporacja posiada pewne cele, ideały i chęć samodoskonalenia.
Ich historia sięga czasów średniowiecznych kiedy to pochodzący z tych samych okolic studenci tworzyli na Uniwersytetach nacje. Każda z nacji miała odrębne stroje, posiadały też własne zwyczaje i obrzędy. Z biegiem czasu nacje przekształciły się w ziomkostwa, a te, w XIX wieku w korporacje. Najstarszą korporację polską założyli w 1828 r. w Dorpacie przybyli z Litwy Filomaci i Filareci. W czasie zaborów, kiedy Polacy studiowali na uniwersytetach zaborców, zrzeszanie się miało na celu chronienie rodzimego języka i kultury. Najstarszymi polskimi korporacjami studenckimi były Polonia założona w 1816 roku we Wrocławiu oraz bliźniacza Polonia utworzona w 1818 roku w Berlinie. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. ruch korporacyjny rozpowszechnił się we wszystkich ośrodkach uniwersyteckich w Polsce. Działało wówczas około 200 korporacji. Po II wojnie ruch korporacyjny nie mógł się rozwijać ze względów politycznych i został odnowiony dopiero w 1989 r. Obecnie działa w Polsce kilkanaście korporacji.
Grafika należy do Korporacja Akademicka Magna Polonia | Facebook
Korporacja Magna-Polonia została założona 13 III 1920 roku w Poznaniu i w decydującym stopniu przyczyniła się do rozwoju ruchu korporacyjnego w naszym mieście w XX-leciu międzywojennym. Przez jej szeregi przewinęły się dwie setki studentów, którzy dali początek pięciu innym korporacjom. Naszymi członkami było wiele zasłużonych dla naszego miasta osób: profesorowie Uniwersytetu, działacze społeczni, politycy, adwokaci i lekarze. Polonusem był też także rektor Seminarium Duchownego w Poznaniu ks. Kazimierz Rolewski, którego proces beatyfikacyjny trwa w Rzymie od 1965 roku.
Raz w tygodniu członkowie spotykają się na dyskusjach lub warsztatach. Poruszane są zagadnienia religijne, filozoficzno-etyczne, polityczne, społeczne i ekonomiczne.
Celem korporacji jest rozwój duchowy i intelektualny, zdobywanie wiedzy, a także wyrabianie postawy odpowiedzialności za dobro wspólne i za drugiego człowieka.
***
Więcej o działalności Korporacji Magna Polonia można się dowiedzieć na stronach:
Magna Polonia – Korporacja Akademicka
Korporacja Akademicka Magna Polonia | Facebook