Edukacja Przygodowa, czyli nauka połączona z zabawą

Edukacja Przygodowa, czyli nauka połączona z zabawą

Autor: Onas
28 listopad 2019 / PROGRAMY EDUKACYJNE

Fundacja Edukacja Przygodowa realizuje alternatywny program nauczania dla dzieci w wieku 4-12 lat, które kształcą się w ramach edukacji domowej. Edukacja Przygodowa, łącząc zabawę z nauką, rozwija w dzieciach ciekawość świata, rozbudza ich pasje i talenty, a także uczy kompetencji społecznych dzięki współdziałaniu w grupach mieszanych wiekowo. O Fundacji Edukacja Przygodowa i jej programie nauczania rozmawialiśmy z jej fundatorem, Panem Janem Ebertem.

Źródło fotografii: https://www.facebook.com/edukacjaprzygodowa/

Czym jest Edukacja Przygodowa?

Jan Ebert - Jest to fundacja działająca od 5 lat, w ramach której oferujemy dzieciom uczącym się w trybie pozaszkolnym możliwość uczestniczenia w naszym programie, będącym pełną alternatywną ścieżką rozwojową dla dzieci. Program jest skonstruowany w taki sposób, aby dzieci mogły uczęszczać na nasze zajęcia zamiast lekcji szkolnych przez kilka dni w tygodniu lub przez cały tydzień. Uczniowie uczęszczający na zajęcia 5 dni w tygodniu i będące zapisane do szkoły, z którą współpracujemy, mają także możliwość zdawania u nas rocznych egzaminów klasyfikujących.

Źródło fotografii: https://www.facebook.com/edukacjaprzygodowa/

Jaki charakter mają zajęcia edukacyjne, które Państwo organizujecie i czym one się różnią od edukacji szkolnej?

Wszelkie aktywności, w których biorą udział dzieci w czasie naszych zajęć mają na celu nie tylko samą dobrą zabawę, zdobywanie wiedzy i wartościowe spędzanie czasu, ale również są pretekstem do dużo ważniejszej nauki - poznawania samego siebie, swoich granic i potrzeb oraz życia wśród innych ludzi. Wspieramy te procesy poprzez mediacje, tutoring, częste spotkania z rodzicami, codzienną uważność, małe grupy. Same zajęcia planujemy wspólnie z dziećmi, realizujemy wszystko, co tylko nam się podoba - budujemy domki na drzewach, robimy wycieczki do lasu, wymyślamy opowieści, kręcimy filmy... I każdego dnia, mimochodem, samoistnie pojawiają się okazje do zrobienia czegoś, co dotyczy podstawy programowej. W ten naturalny, wolnościowy sposób dzieci rozwijają się w Edukacji Przygodowej.

Na czym polega egzamin klasyfikujący?

Każde dziecko uczące się w typowym trybie szkolnym, otrzymuje oceny raz na rok, w oparciu o osiągnięcia z całego roku szkolnego. Wówczas nauczyciel decyduje, czy dziecko otrzyma promocję do następnej klasy. Jeżeli dane dziecko uczy się w trybie edukacji pozaszkolnej musi w pewien sposób zostać przeegzaminowane, aby mogło zdać do kolejnej klasy. Z każdego przedmiotu jest jeden taki egzamin w roku. Dzieci, które są u nas, mają możliwość zdawania tych egzaminów w naszym własnym trybie, który najbardziej je wspiera. Są trzy główne cele istnienia naszego programu. Pierwszym z nich jest rozwój emocjonalno-społeczny dzieci na poziomie relacyjnym, poznawania samych siebie, budowania własnej wartości i asertywności. Drugim jest rozbudzanie w dzieciach naturalnej ciekawości, wspólne odkrywanie świata, poznawanie własnych talentów, rozwijanie pasji i nauka w atrakcyjnej formie. Trzeci cel to budowanie wspólnoty rodziców, wsparcie organizacyjne dla rodziców oraz troska o obszar związany z realizowaniem podstawy programowej i wymagań systemowych.

​​​​​​​Źródło fotografii: https://www.facebook.com/edukacjaprzygodowa/

Pracujecie Państwo równocześnie z dziećmi w wieku od lat 4 do 12. Czy wspólna nauka dzieci w tak różnym wieku nie sprawia żadnych problemów edukacyjnych i wychowawczych?

To, że u nas są dzieci w różnym wieku, jest dla nich mocno wspierające od strony rozwoju społecznego. Starsze dzieci często pomagają tym młodszym, uczą się odpowiedzialności za innych i troski. Dzieci te często same też na tym korzystają, ponieważ starsze dzieci niekiedy prowadzą zajęcia dla młodszych, co tym samym utrwala ich wiedzę i umiejętności. Z kolei młodsze dzieci uczą się od starszych i mają w nich wsparcie. Wszystko to działa jak taka duża naturalna grupa, wzorowana na tym, jak działa rodzina i dawniej działały najbliższe nam społeczeństwa i naturalne grupy społeczne. Oprócz tego dzieci są podzielone na określone grupy wiekowe - mamy grupę wiekową od 4-6 lat, 7-8 lat oraz 9-12 lat. W tych grupach odbywają się podstawowe zajęcia i spotkania, a oprócz tego grupy te mieszają się w wybranych momentach na zajęciach i współpracują ze sobą przy różnych aktywnościach.

​​​​​​​Źródło fotografii: https://www.facebook.com/edukacjaprzygodowa/

Jakie macie Państwo plany na rozwój szkoły i organizacji?

Po pierwsze dążymy do tego, aby stać się samodzielną placówką, do czego potrzebujemy formalnego założenia własnej szkoły. Obecnie dzieci w naszym programie są zapisane do różnych szkół albo do szkół, z którymi współpracujemy. Dążymy więc do tego, żeby mieć taką własną oficjalną placówkę edukacyjną, co będzie ułatwieniem organizacyjnym. Oprócz tego obecnie prowadzimy naszą działalność głównie w Zalesiu Górnym, leśnej miejscowości pod Warszawą. Mamy plany, żeby założyć działalność z nową grupą dzieci w południowej części Warszawy oraz cały czas doskonalimy nasz obecny sposób działania. Nasz zespół bierze udział w różnych szkoleniach i konferencjach, co daje nam lepsze podstawy do tego, żeby wciąż rozwijać i ulepszać naszą działalność.

​​​​​​​Źródło fotografii: https://www.facebook.com/edukacjaprzygodowa/

Czy Państwa system nauczania nie wytworzy takiej swoistej „bańki bezpieczeństwa”, z której później będzie dzieciom ciężko wyjść?

Mamy pewność, że to co robimy, nie może doprowadzić do takich sytuacji. Oczywiście może się zdarzyć tak, że dziecko, z różnych powodów, będzie w takiej bańce nadopiekuńczości, w której nie będzie w stanie wyrobić w sobie np. odpowiedniej samodzielności, żeby potem dobrze sobie radzić w życiu. Właśnie dlatego nasza działalność ma na celu rozwijanie tej samodzielności i rozwój społeczny, emocjonalny, radzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych. Istnieje możliwość, że w wyniku edukacji domowej to rodzice dziecka będą mu taką bańkę zapewniali, ponieważ będzie miało mniej kontaktu z rówieśnikami na skutek braku kolegów ze szkoły, natomiast w naszym programie mogą wziąć udział, będąc na tym polu wspierani. Czasami słyszymy, że jak dziecko nie chodzi do szkoły, tylko do takiego miejsca, w którym są sami sprzyjający dorośli, którym może ufać, czuć się bezpiecznie, to później w dalszych latach życia w różnych trudnych sytuacjach, kiedy spotka innych ludzi, może sobie nie poradzić. My uważamy, że dziecko dzięki świadomości jego rodziców i pedagogów wykształci w sobie odpowiednie poczucie własnej wartości, sprawczości, nauczy się asertywności, samodzielności i odpowiedzialności. Dzięki temu takie dziecko będzie lepiej sobie radziło w różnych sytuacjach życiowych w porównaniu z dzieckiem, które we wczesnym etapie edukacji takiego wsparcia nie uzyskało.

​​​​​​​Źródło fotografii: https://www.facebook.com/edukacjaprzygodowa/

***

Więcej o działalności Fundacji Edukacja Przygodowa można się dowiedzieć na stronach:

https://www.edukacjaprzygodowa.pl/

https://www.facebook.com/edukacjaprzygodowa/



Komentarze EKSPERTÓW


Brak wyników.

Najnowsze wątki


Informujemy, iż korzystamy z informacji zawartych w plikach cookies. Użytkownik może kontrolować pliki cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies