Społecznicy przyczyniają się do rozwoju ruchu rowerowego w Krakowie

Społecznicy przyczyniają się do rozwoju ruchu rowerowego w Krakowie

Autor: Onas
16 wrzesień 2019 / SPORT I TURYSTYKA

Członkowie Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów od wielu lat działają na rzecz rozwoju ruchu rowerowego w Krakowie. Cele swoje osiągają poprzez propagowanie ruchu rowerowego, organizowanie masowych imprez rowerowych oraz rozwój infrastruktury dostosowanej do ruchu rowerowego, a to dzięki dobrej współpracy z władzami samorządowymi i instytucjami mającymi związek z infrastrukturą rowerową.

Na nasze pytania, dotyczące działalności Stowarzyszenia, odpowiada jego prezes, Pan Marcin Dumnicki.

Źródło fotografii: https://www.facebook.com/KrakowMiastemRowerow/ 

ONAS - Jakie prowadzicie Państwo działania na rzecz rozwoju komunikacji rowerowej w Krakowie?

Marcin Dumnicki - Szeroko zakrojone, począwszy od działalności lobbingowej, eksperckiej, jak również działania promocyjne, organizację imprez rowerowych oraz edukację. Mówiąc konkretnie, bierzemy aktywny udział w tzw. życiu politycznym, recenzując dokonania władz (oraz kandydatów na stanowiska) w zakresie rowerów i transportu, wysyłając pytania i publikując odpowiedzi kandydatów, biorąc udział w debatach i spotkaniach, jak również organizując własne wydarzenia tego typu. Pilnujemy jakości powstających rozwiązań drogowych, poprzez tzw. audyt rowerowy, zgłaszanie uwag i pism o nieprawidłowościach do odpowiednich instytucji. Regularnie spotykamy się z urzędnikami różnego szczebla, głównie z dyrektorami jednostek mających związek z infrastrukturą rowerową, takich jak Zarząd Transportu Publicznego lub Miejski Inżynier Ruchu.

Źródło fotografii: https://www.facebook.com/KrakowMiastemRowerow/ 

Poza tym realizujemy zlecone zadania, np. doradztwo w projekcie STARS (zachęcającym uczniów do dojeżdżania do szkoły na rowerach), wycieczek edukacyjnych, opracowujemy dokumenty planistyczne dla miasta (sieć dróg rowerowych, hierarchizacja) i bierzemy udział w tworzeniu dokumentów dotyczących tworzenia infrastruktury rowerowej (tzw. standardy rowerowe - zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa dot. warunków, jakie ma spełniać infrastruktura rowerowa). Prowadzimy również działalność popularyzatorską i edukacyjną, głównie przez fanpage i stronę, wizyty w szkołach, korporacjach, wycieczki edukacyjne i filmy edukacyjne, dostępne na naszej stronie internetowej pod linkiem  http://kmr.org.pl/edukacja/cykloakademia/ .

Źródło fotografii: https://www.facebook.com/KrakowMiastemRowerow/ 

Co udało się Państwu do tej pory osiągnąć?

Ponad 5% udziału rowerów w podróżach i dobrą jakościowo infrastrukturę rowerową tam, gdzie ona już jest. Kraków ma bardzo dobry plan rozbudowy sieci dróg rowerowych, ma narzędzia i standardy, nieco gorzej idzie nam lobbowanie za finansowaniem realizacji tego planu. Wiele rozwiązań z Krakowa jest wzorcowych i niespotykanych w innych miastach. Na przykład Kraków miał jeden z pierwszych kontrapasów - obecnie na ul. Kopernika, gdzie on się znajduje, otwartej swobodnie dla ruchu aut, ponad 50% pojazdów to rowery. Mamy ponad 250 ulic jednokierunkowych z dopuszczonym dwukierunkowym ruchem rowerów. Mamy rowerowo-tramwajową kładkę nad torami kolejowymi. Mamy na Starym Mieście jeden z największych obszarów z poważnym ograniczeniem ruchu aut, w tym wiele ulic w ogóle z zakazem wjazdu dla aut, a z możliwością wjazdu rowerem. Obecnie w realizacji jest najdłuższa w Polsce samodzielna kładka dla rowerów, którą rowerzyści będą przejeżdżać nad skomplikowanym węzłem drogowo-kolejowym, bez zatrzymywania się na światłach. Doprowadziliśmy do wpisania do referendum, dotyczącego możliwości przeprowadzenia w Krakowie igrzysk, pytania o rowery. 85% głosujących poparło nasze postulat, aby w Krakowie budować więcej ścieżek rowerowych. Tym samym pokazaliśmy, że budowanie infrastruktury rowerowej może mieć bardzo silny mandat społeczny.

​​​​​​​Źródło fotografii: https://www.facebook.com/KrakowMiastemRowerow/ 

Jakie imprezy rowerowe Państwo organizujecie?

Organizujemy przejazdy masowe, będące kontynuacją tzw. Mas Krytycznych, które odbywały się regularnie co miesiąc w piątki. Obecnie, na skutek referendum, w którym mieszkańcy jednoznacznie opowiedzieli się za rowerami, jeździmy rzadziej, bo 2-3 razy w roku i w weekend. Tradycyjny już jest przejazd wiosenny (głównie dla uczniów), przejazd we wrześniu na Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu oraz przejazd na Mikołajki. Oprócz tego pomagamy w organizacji przejazdów, np. jedna z krakowskich szkół organizuje w pierwszy dzień wiosny "Wagary na rowerach", imprezę, która przyciąga ok. 800 dzieci na rowerach.

​​​​​​​Źródło fotografii: https://www.facebook.com/KrakowMiastemRowerow/ 

Prowadzicie Państwo także szkolenia dla rowerzystów. Czego na nich Państwo uczycie?

Szkolimy praktycznie w ruchu miejskim. Prowadzimy po trasie, która zawiera możliwie dużo różnorodnych rozwiązań dla rowerzystów, typu droga rowerowa, pas ruchu dla rowerów, kontrapas, śluza. Pokazujemy prawidłowe zachowania i wyjaśniamy, co wynika z bardziej skomplikowanych przepisów. Nacisk kładziemy na zagadnienia, których brakuje np. na kursach prawa jazdy, takich jak: wyprzedzanie lub wymijanie aut w korku, zajmowanie prawidłowej pozycji na jezdni metr od krawężnika, możliwość jazdy środkiem pasa ruchu na skrzyżowaniu, jazda po torowisku w jezdni, korzystanie ze śluzy.

​​​​​​​Źródło fotografii: https://www.facebook.com/KrakowMiastemRowerow/ ​​​​​​​

***

Więcej o działalności Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów można się dowiedzieć na stronach:

http://kmr.org.pl/

https://www.facebook.com/KrakowMiastemRowerow/



Komentarze EKSPERTÓW


Brak wyników.

Najnowsze wątki


Informujemy, iż korzystamy z informacji zawartych w plikach cookies. Użytkownik może kontrolować pliki cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies