W atrakcyjny sposób uczą bezpieczeństwa na drogach

W atrakcyjny sposób uczą bezpieczeństwa na drogach

Autor: Onas
12 wrzesień 2019 / KSZTAŁCENIE

Fundacja PRODRIVER prowadzi kampanie edukacyjne, warsztaty, lekcje bezpieczeństwa na drodze i kursy bezpiecznej jazdy, wykorzystując do tego nowoczesny sprzęt, pozwalający uczestnikom lepiej poznać niebezpieczne sytuacje, z którymi mogą zetknąć się na drogach. Fundacja ma program edukacyjny adresowany zarówno do początkujących, jak i doświadczonych kierowców. O działalności Fundacji PRODRIVER opowiada jej prezes, Pan Robert Barys.

Źródło fotografii: Fundacja PRODRIVER

ONAS - Propagujecie Państwo bezpieczną jazdę, organizując akcje i wydarzenia edukacyjne na terenie Małopolski. Jakie to są akcje i jaki mają przebieg?

Robert Barys - Prowadzimy kampanie edukacyjne, warsztaty, lekcje bezpieczeństwa na drodze, kursy bezpiecznej jazdy. Pojawiamy się wszędzie tam, gdzie jest szansa dotrzeć do wielu odbiorców: w szkołach, w galeriach handlowych, podczas imprez sportowych czy kulturalnych, podczas zlotów fanów motoryzacji. Uczymy ludzi, jak unikać zagrożeń na drodze, a w przypadku zdarzeń drogowych, jak reagować, aby ratować siebie i innych na drodze. Nasze akcje mają z reguły darmowy charakter i otwarty dla wszystkich chętnych. Realizowane pokazy i instruktaż pierwszej pomocy ofiarom wypadków, są starannie wyreżyserowane: metody postępowania są krok po kroku omawiane przez fachowców od ratownictwa i prezentowane w formie symulacji prawdziwych zdarzeń drogowych.

Źródło fotografii: Fundacja PRODRIVER


Na jakie zagrożenia szczególnie zwracacie Państwo uwagę i w jaki sposób uczycie unikać tych zagrożeń?

Dane Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pokazują, że w Polsce liczba ofiar śmiertelnych na drogach w przeliczeniu na milion mieszkańców wynosiła 75 w 2017 r. (przy średniej UE na poziomie 49), przez co nasz kraj znajduje się w gronie państw o najwyższym zagrożeniu życia i zdrowia w ruchu drogowym - w Unii Europejskiej wyprzedzają nas jedynie Chorwacja, Bułgaria i Rumunia. W 2017 r. w Polsce odnotowano 32 753 wypadków drogowych, w których zginęło 2 831 osób a 39 457 zostało rannych. Z naszych własnych obserwacji i doświadczeń, wynikających z prowadzonych przez nas od wielu lat szkoleń i spotkań profilaktycznych w tematyce BRD (bezpieczeństwo w ruchu drogowym) oraz z wywiadów ze służbami ratunkowymi (policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe) wynika, że zdecydowana większość kierowców nie posiada ugruntowanej wiedzy na temat prawidłowych czynności na miejscu wypadku. Ludzie nie wiedzą jak zabezpieczyć miejsce zdarzenia, jak udzielić pierwszej pomocy, ani jak współpracować ze służbami ratunkowymi. To niestety często bywa przyczyną pogorszenia się stanu, a nawet zgonu ofiar wypadków, gdyż fachowa pomoc przybywa za późno. Ludzie nie reagują w przypadku zagrożeń na drodze, np. wobec zjawiska pijanych kierowców, czy nie podejmują się udzielania pierwszej pomocy przez brak wiedzy, strach, nieznajomość swoich praw i obowiązków lub przez obawę, „że sobie nie poradzę”, co wynika z braku wiary we własne umiejętności i liczenia na innych. Dlatego dzięki naszym działaniom chcemy ich nauczyć przełamywać te obawy i zachęcić do czynniejszych postaw obywatelskich w tym tak ważnym dla nas wszystkich obszarze życia społecznego. 

Źródło fotografii: Fundacja PRODRIVER


Czym różnią się Państwa programy edukacyjne adresowane do młodzieży i do dorosłych kierowców?

Jeśli chodzi o młodych kierowców i kandydatów na przyszłych kierowców, to trzeba sobie jasno powiedzieć, że stanowią oni grupę największego ryzyka w ruchu drogowym, której trzeba poświęcić szczególną uwagę. Jest to grupa mająca najwyższy współczynnik ofiar w spowodowanych przez siebie wypadkach, gdyż w skali kraju średnio co 10 wypadek spowodowany przez kierowców w wieku 18-24 lat okazuje się śmiertelny. Młodych kierowców cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami, przy jednoczesnej dużej skłonności do brawury i ryzyka. Połączenie tych elementów powoduje, że grupa kierowców w wieku do 24 lat stanowi grupę szczególnego ryzyka dla siebie samych i dla pozostałych użytkowników, czyli innych kierowców i pieszych. Zatem działania w ich kierunku są położone z naciskiem na te właśnie aspekty. Jeśli zaś chodzi o starszych kierowców, to zwracamy uwagę przede wszystkim na trzeźwość za kierownicą, korzystanie z pasów bezpieczeństwa oraz poprawę techniki i kultury jazdy, a także eliminowanie złych nawyków.

Źródło fotografii: Fundacja PRODRIVER


Organizujecie Państwo konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Jakie to są konkursy i jak pozyskujecie Państwo te nagrody?

Staramy się przyciągać do naszych kampanii uwagę uczestników atrakcyjnymi nagrodami. Są to np. karnety na gokarty, kursy bezpiecznej jazdy czy kamery samochodowe, czyli gadżety powiązane z tematyką naszych projektów, a zatem na pograniczu motosportu i motoryzacji. W ramach akcji „Prodriver 25+” osoby najbardziej zaangażowane w projekt, które wzięły udział w tworzeniu scenariuszy projektowych o bezpieczeństwie na drogach, miały okazję wyjazdu na tor wyścigowy i szkolenia z jazdy samochodami sportowymi oraz spotkania z Rajdowym Mistrzem Polski i Europy, Wojtkiem „Siemanko” Chuchałą. Uczestnicy naszych projektu „Szybcy na torze – Bezpieczni na drodze” mogli wyjechać na tory Formuły 1 i oglądać na żywo zmagania najszybszych kierowców świata, między innymi w Austrii, Włoszech, Niemczech i na Węgrzech. Środki na zakup nagród pozyskujemy od sponsorów i z dotacji.

Źródło fotografii: Fundacja PRODRIVER


W swoich akcjach korzystacie Państwo z różnorakiego sprzętu mechanicznego i elektronicznego. Proszę opowiedzieć coś więcej o Państwa pomocach dydaktycznych.

Posiadamy sprzęt i metodykę dostosowane do potrzeb odbiorców w każdym wieku – od małych dzieci po dorosłych i seniorów, dlatego możemy zaoferować atrakcyjny program zarówno podczas rodzinnych pikników, jak i imprez tematycznych. Stwarzamy uczestnikom naszych szkoleń i pokazów możliwość namacalnego i bezpośredniego doświadczania na własnej skórze zagrożeń i skutków wypadków, brawury za kierownicą, czy nieostrożności, dzięki zastosowaniu innowacyjnych metod i narzędzi: alkogogli pozwalających przeprowadzić tzw. „test pijaka”; symulatora dachowania i symulatora zderzeń, ukazującego znaczenie zakładania pasów bezpieczeństwa; alkometru, symulatora jazdy, czy też sfilmowanego doświadczenia, porównującego jazdę na trzeźwo i po alkoholu.

Nasza Fundacja jest od 2015 r. członkiem European Road Safety Charter – czołowej europejskiej instytucji powołanej do promowania BRD przy Komisji Europejskiej. Fundacja skupia pasjonatów od bezpieczeństwa, między innymi ratowników, profilaktyków, policjantów i strażaków, co gwarantuje wysoki poziom merytoryczny realizowanych działań. Ciągle rozwijamy naszą bazę sprzętową, aby podnosić atrakcyjność i skuteczność przekazu.  Warto dodać, że jesteśmy autorami „Podręcznika od kierowców dla kierowców”, będącego zbiorem kilkudziesięciu dobrych praktyk, spisanych na podstawie autentycznych historii od kierowców i z archiwów policyjnej „drogówki” oraz pierwszego w Polsce sfilmowanego doświadczenia, porównującego jazdę na trzeźwo i po alkoholu, wykorzystywanego w profilaktyce przeciwko jeździe po alkoholu. Działamy na rzecz pożytku publicznego i od 2018 r. posiadamy statut organizacji pożytku publicznego.

Źródło fotografii: Fundacja PRODRIVER

***

Więcej o działalności Fundacji PRODRIVER można się dowiedzieć na stronach:

http://www.prodriver.org/

https://www.facebook.com/fundacjaprodriver/



Komentarze EKSPERTÓW


Brak wyników.

Najnowsze wątki


Informujemy, iż korzystamy z informacji zawartych w plikach cookies. Użytkownik może kontrolować pliki cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies