Tożsamość każdego narodu, jego trwanie i przyszłość opiera się na kilku podstawach. Najważniejsze z nich to bez wątpienia tradycja, historia, kultura i ekonomia. Wszystkie wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Wszystkie też są powiązane z edukacją. To szkoła - obok domu - jest ośrodkiem, gdzie młode pokolenia uczą się rozróżniać dobro od zła, jak również odczuwania przynależności do grupy, do społeczności i w końcu do narodu.
Muzeum Lwowa i Kresów prowadzi od kilu lat akcję edukacyjną "Tajne komplety", którą rozpoczęliśmy jako sprzeciw wobec ograniczania, a w końcu usunięcia ze szkół lekcji historii oraz braku nauczania w polskiej szkole kultury polskiej - szeroko rozumianej, a więc dotyczącej również kultury życia codziennego,dobrego wychowania czy choćby kultury polskiego stołu.
Nazwa nawiązuje do tajnego nauczania w czasie II wojny światowej. Lekcje w ramach akcji "Tajnych kompletów" nie są oczywiście tajne, ale sama nazwa jest pretekstem do lekcji historii z zakresu II wojny - przy okazji takie lekcje nawiązują do sytuacji polskiego szkolnictwa w trakcie zaborów.
Program akcji obejmuje:
- tematykę dziejów polskich Kresów od czasów powstania w1863 r.,
- historię Żołnierzy Wyklętych,
- literaturę polską,
- historię kultury polskiej itp.
Wielką zaletą naszych lekcji jest możliwość obcowania młodzieży z autentycznymi przedmiotami z epoki, np. na lekcjach o Orlętach Lwowskich pokazujemy oryginalne odznaki, broń, omawiamy rozkazy, a lekcje o Legionach odbywają się w oparciu o oryginalne dokumenty, zdjęcia itp. To samo dotyczy innych dziedzin i tak np. na lekcjach o Gabrieli Zapolskiej pokazujemy przedmioty z epoki oraz autentyczne artykuły czy dokumenty dotyczące pisarki.
Lekcje odbywają się w zabytkowych wnętrzach Muzeum Lwowa i Kresów, a na zakończenie cała grupa czyta jeden rozdział lektury usuniętej z programu szkolnego, np. Pan Tadeusz czy Trylogia.
Na lekcje młodzież przywożą rodzice, którzy w trakcie zajęć przygotowują poczęstunek np. ciasto lub kanapki, które są również elementem programu lekcji. Po zajęciach zarówno rodzice, jak i młodzież spotykają się przy wspólnym posiłku.
W ramach "Tajnych kompletów" po zajęciach są zadawane prace domowe, są one jednak dobrowolne. Prace uczniów oceniamy zgodnie z tradycją, ale oceny nie niosą za sobą żadnych konsekwencji.
Aleksandra Biniszewska