„Carpe diem” – także z rakiem piersi

„Carpe diem” – także z rakiem piersi

Autor: ONAS
23 października 2022 / Fundacja Rak'n'Roll Wygraj Życie

To dzięki założycielce Fundacji „Rak and Roll”, Magdzie Prokopowicz, wielu cierpiących na nieuleczalną - zdawałoby się - chorobę, nauczyło się, jak cieszyć się życiem, a ona sama udowodniła, że w tym czasie można urodzić i wychować syna. Magdalena odeszła w 2012 roku, ale idea pomocy takim osobom, jak ona - nie umarła.

Celem fundacji było przekazanie innym chorym tego, co Magdalena Prokopowicz uważała za jedną z najważniejszych rzeczy w walce z nowotworem: pozytywnej energii, dobrego podejścia, uśmiechu. To nie była poza, uśmiech nigdy nie był wymuszony, co było widać w wypowiedziach Pani Magdy. Zawsze pełnych optymizmu i nadziei, chociaż aktywistka nie ukrywała też zmęczenia i ciężaru choroby. W wywiadach wielokrotnie podkreślała ogromną rolę dr Jerzego Giermka, który jako jedyny specjalista w Polsce leczył wówczas kobiety w ciąży chemioterapią. Syn Leon - jak podkreślała - był dla niej "największym cudem w życiu". To dzięki dziecku Magdalena Prokopowicz "zdobyła siłę i chęć, by pokonać chorobę" (natemat.pl/20289,magda-prokopowicz-nie-zyje-dziecko-bylo-dla-mnie-najwiekszym-cudeml).

Fundacja Rak’n’Roll znana chociażby z nośnego (i kontrowersyjnego) hasła: „Zbieramy na dragi, nowe fryzury i cycki”, od początku dążyło do tego, by chore na raka walczyły o swoją kobiecość; o to, by chorować godnie, a leczyć się świadomie. Dzisiaj Rak’n’Roll pomaga kobietom i mężczyznom oraz ich bliskim w całej Polsce. Jak przekonują, ich celem było stworzenie nowej jakości w sposobie mówienia o raku w przestrzeni publicznej, przełamywanie tabu związanego z podejściem do tej choroby w naszym kraju oraz zarażanie pozytywną energią. „Działamy na rzecz zdrowych wyborów, zachowań i otaczania siebie troską na co dzień. Utrudniamy życie rakowi, jak się da” – czytamy na ich stronie internetowej. „Promujemy nowoczesną profilaktykę, w której zamiast straszyć chorobą, zachęcamy do regularnego potwierdzania swojego zdrowia”.

Badaj się!” „Rak to nie wyrok!” – przekonywała Magda Prokopowicz, a jej dekalog jest do dziś mottem Fundacji. To właśnie w nim podkreśla, jak ważną rolą w terapii odgrywa medycyna konwencjonalna, a także znalezienie dobrego lekarza, który zapewni pacjentkom poczucie bezpieczeństwa. Niestety, jak pokazuje przykład niektórych pacjentów z naszego otoczenia (znajomych z pracy, rodziny) – nie wszystkim jest to dane. Niektóre z poglądów, jakie głosiła („Kochaj siebie!, Dbaj o ruch oraz swój wygląd!”) bądź te dotyczące diety („Zero cukru!”) są mocno uniwersalne i można je wykorzystać także podczas innych terapii. Coraz więcej lekarzy i psychologów dochodzi bowiem do wniosku, że dobre samopoczucie pacjenta może rzutować na przebieg leczenia i jego skutki. A spacer po lesie i wypielęgnowane paznokcie czy włosy, mogą sprawić, że chory zyska motywację do kolejnej wizyty u specjalisty.

Co należy zrobić, aby poprawić sytuację kobiet z zaawansowanym nowotworem piersi? – zastanawiali się ambasadorzy Fundacji, onkolodzy oraz organizacje pacjentów podczas kampanii „Chcemy cię usłyszeć” w czerwcu 2022 roku. Efektem tych działań było pięć najważniejszych zmian, których realizacja znacząco poprawi sytuację osób z zaawansowanym rakiem piersi w Polsce. Są to m.in. nowe wytyczne ds. diagnostyki leczenia raka, kompleksowa zmiana obowiązującego programu lekowego, utworzenie stanowisk koordynatorów opieki i tzw. reha-menadżerów na oddziałach onkologicznych oraz klarowne przekazywanie informacji o chorobie. W ramach pracy nad raportem przeprowadzono wywiady z ponad 150. kobietami z całej Polski - pytania dotyczyły różnych aspektów życia z chorobą.

Rak and Roll, by dotrzeć do jak największej liczby osób (a żyjemy przecież w epoce obrazkowej), wymyśliło kampanię społeczną, w którym warszawska syrenka odgrywana przez aktorkę, Aleksandrę Hamkało wciela się w role sprzedawczyni w rybnym, fryzjerki i pogodynki. Umożliwia tym samym Pani Wandzi (postaci fikcyjnej) i Klaudii Kroczek (pogodynce) wyjście na USG (tzw. „Dzień na U” – kolejne działania Fundacji, sprawiające, by dzień badań nie był postrzegany przez pacjentki negatywnie; aby, jak najbardziej je z nim oswoić).

Wysiłki Fundacji Rak’n’Roll wspierają pracodawcy, którzy przystępując do Programu Dzień na U, ułatwiają wszystkim swoim pracownikom możliwość przeprowadzenia badań w ramach godzin pracy (przyznanie czasu wolnego na badania, przekazanie pakietu medycznego, zorganizowanie badań na terenie firmy itp.). Jak się okazuje, już prawie 30 tysięcy osób w kilkudziesięciu firmach na terenie Polski otrzymuje bezpłatny czas na potwierdzenie swojego stanu zdrowia od pracodawców.

Z kolei program pt. „Stylista”, prowadzony razem z partnerem akcji, firmą „Artego”, ma uwrażliwić fryzjerów na zmiany dermatologiczne w obrębie skóry głowy swoich klientów. Jak przekonują aktywiści Fundacji, regularne obserwowanie swojej skóry pozwala zauważyć pojawiającą się zmianę, już we wczesnym stadium, zwiększając szansę jej wyleczenia. Patronat nad akcją objęła „ Akademia Czerniaka” - sekcja naukowa Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, której głównym celem jest upowszechnianie wiedzy na temat czerniaka, raków skóry i ochrony skóry. 2 października 2022 roku w Cukrowni Żnin (woj. Kujawsko-pomorskie) miało miejsce wydarzenie, promujące ideę: „Stylista zdrowia – Care for beauty, care for health” („Dbaj o ciało, dbaj o zdrowie). Połowa dochodu ze sprzedaży biletów zostałą przekazana właśnie Fundacji Rak’n’Roll. Fryzjerzy biorący udział w wydarzeniu dowiedzieli się m.in., jak dołączyć do ruchu #stylistazdrowia.


/Źródło grafiki https://www.facebook.com/FundacjaRaknRoll/

Wraz z firmą „Avon”, Fundacja przeprowadziła również kampanię społeczną: „To normalne, że ich dotykam”, zwiększającą świadomość wśród młodych kobiet, przekonując je, jak ważne dla profilaktyki jest poznanie swoich piersi oraz ich regularne sprawdzanie pod kątem zmian skórnych. Według Raportu Narodowego Testu Zdrowia Polaków z 2021 roku aż 95 procent dziewcząt w wieku 14-16 lat oraz 58 procent kobiet w wieku 19-25 lat, nigdy nie uczestniczyło w zajęciach dotyczących profilaktyki raka piersi. Akcja ma za zadanie przełamywać bariery związanych z dotykaniem własnego ciała, a także edukuje, jak robić to prawidłowo. Ambasadorką kampanii została Natalia Nykiel, która specjalnie z tej okazji nagrała piosenkę pt. „O sobie”. Gest „samobadania” wykonany przez artystkę znalazł się również na popularnej wśród młodych ludzi, platformie społecznościowej „Tik-Tok”. Ekspertki Fundacji i jej partnera udały się również do setki szkół w całej Polsce, by w praktyce pokazywać uczennicom, jak badać swoje piersi. Scenariusz zajęć – jak podkreślają na stronie internetowej Fundacji - jest zgodny z podstawą programową lekcji biologii, wychowania do życia w rodzinie oraz wychowania fizycznego.

Co ważne, w zakładce „Szukam pomocy” na stronie www.rakandroll.pl możemy przeczytać, jak zostać podopiecznym Fundacji, gdzie uzyskać pomoc prawną, jak znaleźć odpowiednią perukę, gdzie można spotkać się na terapii grupowej, a także posłuchać podcastu – audycji, która pomaga przejść przez kolejne stadia choroby.


Więcej o działalności Fundacji Rak'n'Roll Wygraj Życie można się dowiedzieć na stronach:

Fundacja Rak'n'Roll Wygraj Życie! – Rollujemy raka! (raknroll.pl)

Fundacja Rak'n'Roll Wygraj Życie | Warsaw | Facebook

Fundacja Rak'n'Roll (@fundacjaraknroll) • Zdjęcia i filmy na Instagramie

Fundacja Rak'n'Roll - YouTube



Organizacje

Fundacja Świętego Mikołaja

Od 20 lat pomagamy dzieciom w potrzebie. Stypendia św. Mikołaja, Aleppo, Ukraina, Akademia Liderów.

Fundacja Chcepomagam

Do celów statutowych Fundacji należy działalność na rzecz i w zakresie: pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w...


Informujemy, iż korzystamy z informacji zawartych w plikach cookies. Użytkownik może kontrolować pliki cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies